Haarlemmer Olie in de gezondheidszorg: thuiszorg is een breed begrip

Aangemaakt op in blog / algemeen

‘Thuiszorg is verzorging en verpleging die bij cliënten thuis wordt geleverd´, aldus Wikipedia anno 2016. Wat mij betreft doet dat niet bepaald recht aan de praktijk van alledag. Want velen zullen het met mij eens zijn; zorgverleners van thuiszorgorganisaties zijn steeds vaker het manusje van alles. De werkzaamheden van verzorgenden en wijkverpleegkundigen gaan steeds verder dan alleen verzorging en verpleging. Sterker nog, ik zie dagelijks dat meer dan de helft van de tijd van onze zorgverleners besteed wordt aan alles wat er bij komt kijken. Wie doet dat anders?

Tegenwoordig wordt weliswaar een groter beroep gedaan op mantelzorgers. Logisch, want er zijn meer ouderen die kampen met psychische of lijfelijke problemen en dus ook meer familie, bekenden en buurtbewoners die als vanzelf betrokken raken bij de zorg voor een ander. Maar wie helpt deze mantelzorgers op weg? Wie inventariseert de zorgbehoefte, maakt het zorgplan en stelt de indicatie? Wie fungeert als Haarlemmer Olie tussen de zorgvrager, de familie, de huisarts, de apotheek en de behandelend arts in het ziekenhuis? Ik zie dat thuiszorgorganisaties deze rol, vaak als vanzelf, op zich nemen. En dat is mooi. Zo lang de zorgorganisatie goed blijft letten op de bekostiging van haar activiteiten uiteraard. Als de bedrijfsvoering op orde is, dan voelen zorgverleners indirect de ruimte om net dat beetje extra te kunnen doen voor de klant en zijn omgeving.

Ik ben van mening dat de huidige zorgwetgeving best financiële ruimte biedt voor creatieve en klantgerichte oplossingen. Dat het wel degelijk mogelijk is om invulling te geven aan een bredere maatschappelijke vraag dan de behoefte aan verzorging en verpleging thuis. Bij Evita Zorg doen we dat iedere dag. Met nieuwe projecten bijvoorbeeld, zoals het succesvolle Evita Lokaal. Een huis van de wijk dat we op eigen kracht hebben opgezet om de participatie en onderlinge betrokkenheid in onze buurt een impuls te geven. Het hoeft niet groots te zijn, zo lang we maar een bijdrage leveren aan het welbevinden van de (oudere) mensen en hun mantelzorgers in onze nabije omgeving.

Het zit in kleine dingen die onze zorgverleners vanzelfsprekend vinden, omdat ze de dienstverlening aan hun klanten altijd centraal stellen. En dat geldt trouwens niet alleen voor zorgverleners, maar ook voor mijzelf. Een kleine anekdote wil ik jullie ter illustratie tenslotte niet onthouden. Mijnheer W woont bij ons kantoor aan de overkant. Hij is 85 jaar, slecht ter been, slechtziend, licht paranoïde en leeft erg op zichzelf. Wij komen dagelijks bij hem voor persoonlijke verzorging, ter observatie en voor begeleiding. Familie heeft hij niet meer, alleen een vriend die zijn zaken waarneemt, maar aan de andere kant van het land woont. Het komt met regelmaat voor dat mijnheer contact opneemt met ons. Als hij is gevallen, zijn sleutels kwijt is, vragen heeft over zijn medicatie of begeleid moet worden naar het ziekenhuis. Allerhande zaken die niet direct te declareren zijn bij de zorgverzekeraar of de gemeente. Mijn collega´s en ik helpen mijnheer graag. Het is per slot van rekening ook nog eens een buurman en we beschikken over een sleutel van zijn huis. Laatst belde één van onze medewerkers dat het toilet van mijnheer verstopt zat. Nota bene vlak voordat zij mijnheer aan het voorbereiden was om de deur uit te gaan vanwege een bezoek aan de specialist in het ziekenhuis. Het toilet was al overgelopen en het water stond in de gang. De huurbaas was weliswaar ingelicht, maar die had laconiek gereageerd en maakte weinig haast.

Onze zorgverlener was ondertussen met mijnheer vertrokken naar het ziekenhuis. Bij thuiskomst zou mijnheer vanwege zijn prostaatproblemen ongetwijfeld weer direct naar het toilet moeten. Ik heb de sleutels gepakt, ben naar de overkant gelopen en gewapend met handschoenen en de toiletborstel lukte het me om de zaak weer door te laten lopen. Nog even gedweild en gepoetst en de boel was gereed voor de volgende boodschap. Kleine moeite, groot plezier. Thuiszorg is een breed begrip niet waar?

Pascal Noordover

Pascal is directeur bij Evita Zorg, een organisatie die professionele zorg en ondersteuning aan huis biedt. Met deze zorg kunnen mensen zo lang mogelijk comfortabel thuis blijven wonen. Dit vraagt om een persoonlijke benadering en aanpak. Pascal gaat u hier regelmatig vertellen over de vele mooie, ontroerende en ook moeilijke en zeer onverwachte situaties hij in de praktijk van de thuiszorg meemaakt. 

`