Meten is weten...

Aangemaakt op in blog / algemeen

Gevonden op LinkedIn:

Zo’n 16 jaar geleden werd er voor het eerst prostaatkanker geconstateerd bij mijn vader. Niets bijzonders heel veel mannen krijgen dit natuurlijk. Zo natuurlijk dat het haast natuur lijkt. De eerste behandeling was wegsnijden van de rotte appeldelen. Het blijkt dus heel moeilijk te zijn om alles weg te snijden. Sommige deeltjes zijn namelijk onzichtbaar. Sterker nog, onmeetbaar. Je hoort wel eens dat meten weten is, maar hieruit blijkt dat veel niet te meten is. Nog niet. Dus het is heel logisch dat je veel niet weet of “onweetbaar” is. Hoe veel is onduidelijk. Dat weet ook niemand. Er is zelfs een kans dat het meeste nu nog onmeetbaar dus “onweetbaar” is.

 

Ik vond/vind dat vaak heel lastig. Moeilijk ook, maar deze logica helpt me steeds vaker om dingen te accepteren alhoewel het verdriet er niet minder op wordt. In mijn vader is gesneden, op hem is gestraald, in hem is geprikt en over hem is gesproken. De artsen en hulpverlenende staf zijn werkelijke hele goede lui, er zijn namelijk heel veel goede en welwillende mensen. Ik geloof de meeste. Nu is het me wel opgevallen dat het merendeel van zijn toenemende klachten en narigheid die hij heeft voornamelijk zaken zijn ten gevolge van alle behandelingen. Bijwerkingen van genomen acties en vrijwel niets van de kanker zelf. Ik vind dat op zijn minst wonderbaarlijk.

 

Een bijwerking van bestraling is dat zijn darmen zijn geraakt. Hij maakt dus gebruik van een soort luierlap. Goede en slechte momenten wisselen elkaar snel af en we zitten in het laatste deel van de tweede helft, maar je weet nooit hoe lang die precies duurt in verband met blessuretijd en daarna misschien nog verlenging en penalty’s. Wel gaat het in golven naar beneden. De pieken worden lager en dalen worden dieper.  Op de beurs heet dit geloof ik een “bear-market” dan moet je wegwezen, berenjammer.

 

In de golf naar beneden, kan hij minder zaken controleren en de regie houden. Zo ook met het bestellen van de luier. Dus ik moest dat even doen. 

“Goede morgen”

“Goede morgen, u spreekt met Jonkers. Ik bel even om wat luiers te bestellen voor mijn vader”

 “Oh, mag ik even zijn geboortedatum”

“Jazeker”

“Oh, ik zie verschillende types staan in het systeem”

“Oh ja, welke dan?”

“Nou de Tena Normaal en de Tena Super, het zijn meer lapjes, geen broekjes”

“Ja ik weet het ook niet, zijn het geen luiers dan?”

 “Nee, deze zijn veel makkelijker, die kan je zo wegtrekken zonder dat je alles moet uittrekken, echt heel handig”

“Ja dat klinkt goed zeg in geval van urine, maar hij heeft geen last van urine maar van uh… ontlasting zeg maar, werkt dat dan ook zo”

“Nee dat werkt anders”

“Weet je ik kijk even… Nou het zijn de Tena Supers”

 “Ja nu zie ‘k het ook in het systeem. Hoeveel heeft hij er nog?”

“Even kijken een stuk of 10 en hij gebruikt er best veel”

“Nou volgens ons systeem staat hij op 5. We hebben namelijk een profiel gemaakt op basis van de informatie. Uw vader zit al in het hoogste profiel”

 “Nou dat is goed nieuws, maar op basis van de voorraad, zijn ze bijna op dus ik wil graag nieuwe hebben”

“Ja dat is niet zo makkelijk want dat kan niet” 

“Wanneer kan het dan wel?”

“Over 14 dagen mag ik weer verzenden volgens het systeem. Ik kan m nu wel op 6 per dag zetten, maar dat is de max. We hebben namelijk berekend dat die luiers zoveel liter vocht kunnen opnemen en een mens kan maximaal maar zoveel liter vocht verwerken dus 6 is ruim voldoende voor uw vader” 

“Ja, maar hij verliest geen urine, het probleem is ontlasting. Is het soms een financiële kwestie”

“Nou kijk wij hebben een contract met de verzekering en moeten dus de kosten onder controle houden. Daarnaast hebben wij natuurlijk ook kosten voor het kantoor en organisatie en…..”

 “Ja wacht even, ik ben toch niet verantwoordelijk voor uw kostenprofiel. Mijn vader is terminaal en hij heeft die speciale luiers nodig”

 “Hoe weet u dat nou, u bent toch geen dokter?”

“Nee, u wel? Ik weet dat omdat de dokter dat heeft verteld, staat dat niet in het systeem?”

“Nee, dat wisten we niet” 

“Nee, dat begrijp ik. Nou bij deze dan. Dan weet u gelijk de reden waarom mijn vader soms boos wordt en gefrustreerd is, als hij van jullie die dingen niet krijgt. En ik snap ook wel dat jullie de kosten laag willen houden, maar mijn vader gebruikt die dingen ook niet voor zijn lol of als brillendoekjes”

“Nou bedankt voor de informatie, dan zet ik m nu op 6 in plaats van 5 per dag en ik plaats een spoedorder, dan zijn ze er morgen” 

“Nou dat is erg fijn en als het je helpt, dan mag het ook overmorgen, dat is ook nog op tijd” 

“Oh dat is fijn en bedankt voor de informatie, we hebben nu een veel beter beeld” 

“Geen dank hoor, dat is mijn vak ik schets beelden in woord en geluid, tot ziens en bedankt voor alle berekeningen”

Zo, missie geslaagd.
www.mauricejonkers.com

`