Transitievergoeding, activeringsregeling, sociaal plan… Welke zorginstelling snapt er nog iets van?

Aangemaakt op in blog / algemeen

Je hebt het niet kunnen missen: sinds 1 juli 2015 moet je als zorginstelling in beginsel een transitievergoeding betalen aan een werknemer indien het dienstverband op jouw initiatief wordt beëindigd. Maar tegelijkertijd had je met de werknemer collectieve (cao en/of sociaal plan) en misschien zelfs ook individuele (arbeidsovereenkomst) afspraken gemaakt over het betalen van een vergoeding bij beëindiging van het dienstverband. En nu? We voelen allemaal wel aan dat het niet erg redelijk is als de werknemer aanspraak zou kunnen maken op zowel de transitievergoeding als de vergoeding op basis van cao, sociaal plan en/of arbeidsovereenkomst. Om dit op te lossen, heeft de wetgever deze samenloop geregeld in het overgangsrecht van de WWZ. 

Overgangsrecht samenloop transitievergoedingen collectieve afspraken

Het overgangsrecht geldt voor alle lopende afspraken met betrekking tot vergoedingen en voorzieningen bij beëindiging van eenarbeidsovereenkomst, die zijn aangegaan vóór 1 juli 2015. Op basis van dit overgangsrecht heeft een collectieve regeling (cao of sociaal plan) voorrang op de transitievergoeding tot uiterlijk 30 juni 2016. Vanaf 1 juli 2016 geldt aldus, dat een werknemer bij beëindiging van zijn arbeidsovereenkomst aanspraak kan maken op zowel de transitievergoeding als de eventuele vergoedingen die collectief zijn afgesproken. Hierop geldt een uitzondering: indien de ontslagprocedure (bij UWV of kantonrechter) is gestart vóór 1 mei 2016, dan heeft de werknemer slechts aanspraak op de vergoeding in de cao of het sociaal plan, ook al eindigt zijn arbeidsovereenkomst mogelijk ná 1 juli 2016.

Concrete toepassing bij cao’s in zorgsector

In de zorgsector zijn verschillende cao’s van toepassing. Van drie cao’s geef ik in het onderstaande weer wat de invloed is van het overgangsrecht.

Cao Gehandicaptenzorg

Per 1 januari 2016 geldt een nieuwe cao Gehandicaptenzorg,aldus is het overgangsrecht in deze sector niet meer van toepassing. In de cao Gehandicaptenzorg is opgenomen, dat een gehandicapteninstelling bij ontslag dewettelijke transitievergoeding moet betalen aan een werknemer. Bovendien geldtvoor de werknemer een garantierecht: indien de transitievergoeding lager is dande som van het wachtgeld op basis van de oude cao, dan wordt detransitievergoeding met het verschil verhoogd. De transitievergoeding zal onderde nieuwe cao aldus nooit lager uitvallen dan de som van het wachtgeld op basisvan de oude cao.

Cao VVT

De huidige cao VVT is tot stand gekomen vóór 1 juli 2015 enloopt eind maart af. Op dit moment is het overgangsrecht aldus nog vantoepassing binnen de sector VVT, dus voor arbeidsovereenkomsten die eindigenvóór 1 april 2016 geldt de wachtgeldregeling zoals deze in de huidige cao isopgenomen.

Vanaf 1 april is het afwachten wat er met de cao VVT zalgebeuren. Zo lang een werknemer aanspraak kan maken op de wachtgeldregeling inde cao VVT (bijvoorbeeld door stilzwijgende verlenging of nawerking), heeftdeze wachtgeldregeling tot uiterlijk 30 juni 2016 voorrang op de transitievergoeding. Indien tussentijds een nieuwe cao VVT tot stand komt of de cao wordt gewijzigd, zal een zorginstelling vanaf dat moment bij ontslag aaneen werknemer de transitievergoeding verschuldigd zijn bovenop een eventuele inde cao opgenomen vergoeding.

Cao Ziekenhuizen

De huidige cao Ziekenhuizen is vóór 1 juli 2015 tot stand gekomen, en van kracht tot en met 31 december 2016. In beginsel is hierop dus het overgangsrecht van toepassing, zodat de collectieve afspraken tot 1 juli2016 voorrang hebben op de transitievergoeding. Dit heeft voor deze cao echter weinig effect, aangezien partijen bij het sluiten van de cao reeds rekening hebben gehouden met de transitievergoeding. In de cao Ziekenhuizen is namelijk een activeringsregeling opgenomen, op grond waarvan een ziekenhuis bij ontslag zowel de transitievergoeding als wachtgeld verschuldigd is.

Timing beëindiging arbeidsovereenkomst kan belangrijk zijn!

Er kunnen soms grote verschillen bestaan tussen de hoogte van de transitievergoeding en de hoogte van bijvoorbeeld een wachtgeldregeling ineen cao of een ontslagvergoeding in een sociaal plan. Het kan daarom van belang zijn, om de beëindiging van een arbeidsovereenkomst op het juiste moment te timen zodat je nog gebruik kunt maken van het overgangsrecht. Val je als zorginstelling nog onder een cao en/of een sociaal plan dat tot stand is gekomen vóór 1 juli 2015, houd dan in je achterhoofd dat het opstarten van eenontslagprocedure vóór 1 mei 2016 veel geld kan schelen.

Bovendien moet je in de gaten houden of er voor 1 juli 2016 een nieuwe cao of een nieuw sociaal plan tot stand komt waarbij rekening is gehouden met de transitievergoeding, om te voorkomen dat je na 1 juli 2016dubbelop moet betalen.

Mocht je aanvullende informatie nodig hebben of behoefte hebben aan concreet advies over een cao of een sociaal plan, neem dan gerust contact op met mij of mijn collega’s van juristenindezorg.nl via telefoonnummer0544-39 33 33.

Sanne Deunk - Freriks

Sanne vormt samen met Mark en Geerke het kernteam van www.juristenindezorg.nl. Geerke is arbeidsrecht-specialist en erg ervaren in het optimaliseren van de personeelsformatie binnen de zorg, Mark is fiscaal jurist, ondernemer en PFZW-specialist, Sanne is arbeidsrecht-jurist en erg goed thuis in alle zorg-CAO’s. Ze schrijven regelmatig over oplossingen voor HR/P&O-uitdagingen binnen de zorg met oog voor zowel juridische, als ook fiscale, bedijfseconomische en pensioentechnische aspecten. Op een begrijpelijke en no-nonsense Achterhoekse manier en in nauwe samenwerking met zorgklanten brengen ze helderheid in regelgeving en organisaties.

`