Transparantie in de zorg

Aangemaakt op in blog / algemeen

Maart 2016 kwam het “Jaar van de transparantie in de zorg” ten einde. Begin 2015 riep minister Schippers dat jaar uit in het teken van transparante zorg.

“Meer en betere informatie voor patiënten over de kwaliteiten de kosten van de zorg, dat is de essentie van het Jaar van de Transparantie“, volgens het Zorginstituut Nederland. Eind april 2016 kwamen berichten in het nieuws dat de website die minister Schippers steeds aanhaalde als lichtend voorbeeld van transparantie: Zorgkaart Nederland, helemaal niet zo transparant bleek. Zelfs helemaal geen nut had.

Wat verstaan we eigenlijk onder transparantie?

Het woordenboek zegt het volgende: Transparant: duidelijk, open; bv: "De consument heeft recht op een transparante markt."

KiesvoorjeZorg.nl is in het leven geroepen, juist om deze transparantie in de zorg te bieden aan de consumenten. Anders dan bij Zorgkaart Nederland, werkt KiesvoorjeZorg.nl niet met beoordelingen door patiënten. KiesvoorjeZorg.nl is een platform waar aanbieders in de zorg zich aan iedereen kunnen laten zien waar zij voor staan. Elke zorgaanbieder kan in een uitgebreid profiel vertellen en laten zien waar hij of zij trots op is en hoe ze het verschil maken.

Geeft dit dan volledige transparantie in de zorg?

Ook niet helemaal zou je zeggen. Zolang nog niet iedere zorgaanbieder in Nederland een profiel heeft op onze site is er zogezegd geen ‘volledige transparantie’. Maar, is dat erg?

Voordat KiesvoorjeZorg.nl in het leven was geroepen was er nergens een overzicht van zorgaanbieders. Nergens één site waar het merendeel van zorgaanbieders snel en overzichtelijk te vinden en te vergelijken waren. Tegenwoordig vinden duizenden mensen elke keer weer KiesvoorjeZorg.nl om zich te informeren in hun keuze van zorg. Gedeeltelijke transparantie die heel functioneel is en elke dag groter wordt.

De minister riep het jaar van de transparantie in het leven. Maar lagen alle verwachtingen voor die transparantie bij initiatieven uit de markt? Welke bijdrage heeft de overheid geleverd?

KiesvoorjeZorg.nl onderzoekt momenteel de mogelijkheid van het gebruik van objectieve kwaliteitsdata op onze site. De overheid en andere publieke organisaties verzamelen immers op allerlei manieren en via allerlei wegen heel veel data van onze zorgaanbieders. Samen met Wil Konings, van PrimaZo (die al eerder een blog hierover schreef) willen we deze objectieve data graag aanbieden op KiesvoorjeZorg.nl. Maar zo makkelijk is dat niet! De data is vergelijkbaar als appels en peren. Met elk jaar weer andere soorten appels en peren omdat de verzamelde data steeds weer verschilt. Het resultaat is een onoverzichtelijk oerwoud aan informatie die alleen bruikbaar is na langdurige,ingewikkelde en tijdrovende analyses. Dat kan toch beter?

Terug naar transparantie in de zorg en de vele initiatieven die samen deze transparantie willen bieden. We zijn er dan misschien nog niet helemaal, maar de transparantie die we nu bieden geeft precies dat wat de consumenten wel nodig hebben: een basis om geïnformeerde keuzes te maken in de Nederlandse zorgmarkt.

Wordt vervolgd, wordt verbeterd, wordt al veel gebruikt!

Mirjam van GenugtenRedacteur KiesvoorjeZorg.nl

Mirjam van Genugten

Mirjam is redacteur bij KiesvoorjeZorg en schrijft regelmatig over onderwerpen in de zorg of de maatschappij in het algemeen.

`