Google Glass in de zorg

Aangemaakt op in zorgnieuws / algemeen

Google Glass in de zorg, dat klinkt heel futuristisch. Maar dat is het niet. Sterker nog, bij de Argos Zorggroep wordt het al volop ingezet. En met succes!

 

De slimme bril van Google leent zich perfect voor het begeleiden van mensen met gedragsproblemen. Dit is althans de ervaring van Argos verpleegkundige Eveline Peereboom. Een deskundige kan in lastige situaties direct meekijken en natuurlijk tips geven.

 

Mensen met gedragsproblemen

Anderhalf jaar geleden kreeg Eveline de opdracht om uit te zoeken hoe de Argos Zorggroep de zorg kon verbeteren met de inzet van de Google Glass. De eerste proef was het bijstaan van een ouder echtpaar bij het zelf verzorgen van een stoma. Eveline kwam later op het idee om de Google Glass ook te testen bij mensen met gedragsproblemen. Maar hoe gaat dit in z’n werk?

 

Live meekijken met de zorg

“Het is een draagbare computer in de vorm van een bril, met een cameraatje en een microfoontje erin. De drager kan via een beveiligde verbinding met de bril inbellen op een van onze iPads. Ik hoor en zie dan wat de drager van de bril hoort en ziet. Ondertussen heeft de drager de handen vrij om een handeling uit te voeren”, aldus Eveline. Bij mensen met gedragsproblemen belt een verzorger met de bril op in. Eveline zit dan klaar met een gedragsdeskundige naast zich. Zij kunnen direct meekijken terwijl de verzorger zijn of haar werk doet en zien wat ongewenst gedrag triggert. Feedback is dan ook direct te geven. “Doe even een stap naar achteren”, of: “Ga eerst maar samen thee drinken”. Meer is het meestal niet. Maar het kan wel het verschil maken.

 

Ook voor mantelzorgers

Ook mantelzorgers kunnen op deze manier bijgestaan worden, zonder dat een drukke professional er speciaal voor moet reizen. Het komt echter nog niet echt veel voor dat mantelzorgers het ook echt doen. Leeftijd speelt hierbij waarschijnlijk een belangrijke rol. “Vaak zijn het de partners van thuiswonende tachtigplussers. Ik begeleid bijvoorbeeld een dame die een echtgenoot heeft met Korsakov. Door die ziekte krijgt zij veel te maken met agitatie of conflicten. Zij weet in theorie wel dat ze beter niet kan ingaan op felle discussies, maar dat is niet altijd even makkelijk. Via Google Glass kan ik haar daarin coachen. Zo voelt zij zich gesteund op de momenten dat zij daar behoefte aan heeft.” Bijkomend voordeel is ook dat je niet met teveel mensen tegelijkertijd bezig bent met iemand die dat waarschijnlijk niet aankan.

 

Google Glass in de zorg

Raar wordt het overigens niet gevonden door de meeste mensen die er wel gebruik van maken. Het went ook heel snel. De Google Glass in de zorg wordt ook niet zomaar bij iedereen ingezet. Privacy en veiligheid spelen ook een belangrijke rol hierbij. “We gebruiken de Google Glass alleen bij cliënten die wij geschikt vinden en die hiervoor toestemming geven. Elke keer als we de bril gebruiken, melden we wanneer ‘ie aanstaat en wie er meekijkt. Verder slaan we niets op. Cliënten vragen wel eens of we de beelden ergens laten zien, bijvoorbeeld in een collegezaal, maar dat kan dus niet. We werken alleen met live-verbindingen.”

 

Wordt zorg beter door de bril?

Belangrijkste vraag is natuurlijk: heeft het gebruik van de Google Glass in de zorg ook echt iets verbeterd? Volgens Eveline is dat absoluut het geval. “De gedragsdeskundige die anders een keer in de zes weken langskomt, kan af en toe even vijf minuutjes meekijken met een cliënt. En ze hoeft niet te adviseren op basis van verhalen. Ze ziet direct zelf wat er gebeurt. We hebben er nog geen wetenschappelijk bewijs voor, maar mijn gevoel zegt dat het meerwaarde biedt.” Tuurlijk gaat er ook weleens wat mis. Het blijft allemaal mensen werk. Maar dan kun je er als nog voor kiezen om live in te grijpen.

  Van onze partner Ned7

Bezoek ook eens…

`